Indendørs stillads med mange krav

Rodahl Stilladser har endnu engang været på opgave i Københavns Lufthavn i Kastrup, hvor vi blev valgt til for Per Aarsleff at opstille en afdækning over et knudepunkt ved trappen/elevatoren ned til bagageudleveringen i finger C i forbindelse med den udvidelse af terminalen, der er i gang.

Opgaven var speciel, da der skulle tages hensyn til, at tusindvis af passagerer stadig skulle kunne passere forbi, og at områdets butikker skulle kunne få leveret varer og betjene sine kunder. Ligeledes skulle der fortsat være plads til trafik med eksempelvis bagagevogne og persontransport.

Som løsning valgte vi systemet FlexBeam fra Layher, da det betød et mindre omfang af stillads på gulvet for at kunne bære selve afdækningen. Bærebjælkerne af aluminium sikrer hurtig montage og optimal udnyttelse af materiel.

Netop en hurtig opsætning var højt prioriteret på grund af de specielle arbejdsbetingelser, der var med til at gøre opgaven her udfordrende.

»Fordi vi skulle være til mindst mulig gene for passagerer og lufthavnens drift i øvrigt, udførte vi al arbejdet om natten. Så det var noget med, at vores folk mødte ind derude kl. 23 om aftenen og kørte på til kl. 5 om morgenen, og det var selvfølgelig lidt hårdt, men det fungerede,« siger direktør og indehaver Nis Lorenzen.

De tidsmæssige begrænsninger betød også, at der var stramme deadlines for, hvornår stilladset kunne rejses, og hvornår det skulle pilles ned igen. Vi var imidlertid i stand til at imødekomme begge dele uden problemer.

 

En god udfordring

I og med at stilladset blev sat op på airside i lufthavnen, krævede det grundig planlægning, inden arbejdet blev sat i gang. I den forbindelse havde vi et glimrende samarbejde med både Layher, der lavede udførlige tegninger, og Aarsleff, der sørgede for 3D-scanninger af området.

»Det har været nyt og spændende for os at arbejde på den måde, men meget vellykket. Og denne her lidt mere højteknologiske tilgang er helt sikkert noget, vi også kan bruge i andre sammenhænge. I en så tidspresset opgave som den her, var det en stor fordel at have et solidt tegningsgrundlag i hånden fra start af,« siger Nis Lorenzen.

Udover de tidsmæssige krav var der også en stribe betingelser omkring stilladsets overordnede udtryk, vi skulle tage hensyn til. For at tilpasse sig omgivelserne i terminalen blev stilladset fuldt dækket med finér samt lydisoleret med Rockwool og brandhæmmende plastik.

»Der er bare nogle ekstra krav til både sikkerheden og det visuelle, når man arbejder sådan et sted som CPH, så det blev den store, forkromede løsning, hvis man kan sige det sådan. Men der var en god udfordring, og vi er meget tilfredse med, hvordan det forløb,« konkluderer Nis Lorenzen.

Krav til stilladsets udformning

En af udfordringerne er, at lastbiler skal kunne køre til og fra lagerbygningens 35 porte under renoveringsarbejdet. Det stiller også krav til stilladsets udformning.